André Beukers, E-Trucks

“Alles begon met de cel die Flanders Make voor ons uitkoos”

Hoe een truck mechanisch in elkaar zit, daar wisten ze alles van. Maar hoe je van een klassieke aandrijflijn een elektrische maakt? Heel wat minder. En toch was net dat het gat in de markt waar Beukers Groep wilde induiken. Dus startten ze binnen het bedrijf een nieuwe activiteit op: E-Trucks. CEO André Beukers klopte bij ons aan om het elektrische batterijpakket te ontwikkelen.

 

Beukers Groep uit het Nederlandse Westerhoven is een allround schadeherstelbedrijf. Hun specialisatie: zware voertuigen zoals bussen en trucks. In dat laatste segment zagen ze een potentieel voor elektrische vrachtwagens. Vooral voor vrachtverkeer in stedelijke gebieden, denk bv. aan milieuvriendelijke en superstille vuilniswagens. Daarom richtten ze binnen de groep de afdeling E-Trucks op. Met als uitvalsbasis Lommel en aan het hoofd André Beukers. Zijn missie? Kennis en expertise opbouwen om elektrische aandrijflijnen te ontwikkelen. Het doel? Nieuwe of bestaande vrachtwagens ombouwen tot 100% elektrische voertuigen.

 

 

Objectief en deskundig antwoord

“Kan het überhaupt? Dat was heel wat jaren geleden onze beginvraag”, vertelt André. “Is het technisch mogelijk om een vrachtwagen in beweging te krijgen met een elektrisch accupakket? En welke celtechnologie is hiervoor het meest geschikt? Er zijn vanzelfsprekend veel cellen op de markt. En uiteraard zegt elke leverancier dat die van hem de beste zijn voor jouw specifieke toepassing. Het antwoord was enorm belangrijk, want die celtechnologie zou de absolute basis vormen van ons toekomstig battery management system.”

“We klopten aan bij Flanders Make voor een objectief antwoord. Ik wist dat ze veel kennis hadden opgebouwd over elektrische batterijen. Zo waren we niet aangewezen op het woord van fabrikanten. Bij Flanders Make hadden ze effectief alle verschillende cellen getest: laden, ontladen, de prestaties gemonitord in een klimaatkast, uitgezocht welk effect trillingen hadden op de prestaties, enz. Zij konden ons jaren geleden al precies vertellen welke batterijcel het beste zou presteren. En die cel is vandaag nog altijd de basis voor al onze elektrische trucks.”

 

Verder bouwen op een solide basis

“In een latere fase namen zij ook het volledige ontwerp en productieproces van het accupakket voor hun rekening. Alle software is van hun hand. Ook voor de tests konden we bij hen terecht. Het hardwarematige gedeelte ontwierpen we dan weer samen. De integratie namen wij op ons. Eind 2011 was het zover: onze eerste e-truck was klaar, een primeur voor België. Daarna waren wij opnieuw aan zet voor het keurings- en homologatieproces.”

“Intussen zijn we zoveel jaren verder en bouwden we al verschillende types trucks om tot elektrische voertuigen. Flanders Make is ons altijd blijven ondersteunen, ook al trekken we het volledige verhaal steeds meer naar ons toe. Onze voertuigen worden steeds betrouwbaarder en gebruiksvriendelijker. In onze eerste versies stond er letterlijk een laptop langs de bestuurder. De volgende stap is een embedded computer. Daarnaast zijn we op zoek naar manieren om de range van onze vrachtwagens op te drijven. Daarvoor zetten we in op waterstoftechnologie. Maar de absolute basis, de technologie waar we nu nog steeds op verder bouwen, hebben we te danken aan Flanders Make.”

André Beukers, E-Trucks

“Flanders Make kon ons jaren geleden al precies vertellen welke batterijcel het beste zou presteren. En die cel is vandaag nog altijd de basis voor al onze elektrische trucks.”

André Beukers, E-Trucks