Koen Reybrouck, Tenneco

“Samenwerking is een enorme win-win”

Hoe zien de schokdempers van de auto van de toekomst eruit? Welke eisen stelt een autonoom rijdend voertuig aan zijn ophanging? Met deze en andere vragen is schokdemperfabrikant Tenneco intens bezig. “Flanders Make draagt een significant steentje bij in onze zoektocht naar antwoorden”, vertelt Ride Control Technology Director Koen Reybrouck.

“Toen we in 2003 onze semi-actieve ophanging lanceerden, was de ontwikkeling van een volledig actief systeem de volgende logische stap”, begint Koen. De weinige actieve ophangingssystemen die toen al bestonden, waren zwaar en energieverslindend. Tenneco bouwde eerst een proof-of-concept op een quarter-vehicle testopstelling. Daarna was het tijd voor de volgende fase.

“Het REVAS-project van Flanders Make gaf ons de mogelijkheid om deze technologie in te bouwen in een rijdend voertuig.” REVAS staat voor Research Vehicle for Active Safety. Het onderzoeksproject verkende de mogelijkheden van nieuwe technologieën op gebied van actieve veiligheid en voertuigdynamica. Het project bracht verschillende bedrijven samen, elk met hun eigen specialiteit: Flanders Make, Tenneco, Triphase, het toenmalige LMS, Ford, NXP, Melexis, … “Samen werkten we aan een auto vol baanbrekende technologieën. Elke partner integreerde en testte zijn stuk state-of-the-art technologie.”

 

Koersbepaling is cruciaal

Enkele jaren later stapte Tenneco in het VISION-project. De ambitie was om met een camera een visiesysteem op te bouwen. Daarmee kon de ophanging van het voertuig uit het REVAS-project anticiperen op oneffenheden in het wegdek. “We leerden erg veel bij, vooral over de richting die we niet wilden uitgaan. Maar dat is even waardevol als de koers die je wél wil varen”, vertelt Koen. “Ons onderzoek sloeg dan ook een andere weg in.” Dat mondde uit in een nieuwe samenwerking tussen Flanders Make en Tenneco in het project Locovision. Het doel? Een generiek beeldverwerkingskader ontwikkelen met 1D-sensoren dat continu online toestands-, proces- en productkwaliteitsbewaking mogelijk maakt.

 

Nieuwe impulsen

Hoe kijkt Koen terug op de samenwerking aan projecten met andere bedrijven? “Het was en ís enorm interessant. De contacten die we toen legden, zijn er nog altijd. We zijn specialist in ons vakgebied, maar je kan niet overal de beste in zijn. Dankzij de andere bedrijven verwierven we kennis en kregen we inzicht in aspecten waarin we niet meteen thuis zijn. Toch zijn die superrelevant binnen het grotere kader van actieve ophangingen.”

En de samenwerking met Flanders Make? “Dankzij Flanders Make konden we dingen doen die op eigen houtje nooit waren gelukt, we kregen nieuwe impulsen. Als je gaat navelstaren, dreig je een dinosaurus te worden. Flanders Make beschikt over de juiste knowhow om dit type complexe projecten te begeleiden en tot een goed einde te brengen. Niet alleen voor één bepaald onderzoek, maar ook in een breder kader. Ze helpen om up-to-date te blijven. En dankzij de onderzoeksdepartementen van de 5 Vlaamse universiteiten is er uiteraard een sterke link met de academische wereld.”

Koen Reybrouck, Tenneco

“Als je gaat navelstaren, dreig je een dinosaurus te worden. Flanders Make gaf ons nieuwe impulsen om projecten te realiseren die op eigen houtje nooit gelukt zouden zijn.”

Koen Reybrouck, Tenneco

Voorsprong op de markt

“REVAS kwam voor Tenneco net op het juiste moment. Heel wat projecten stonden door de financiële crisis on hold, maar REVAS kon gewoon doorgaan. Zo hebben we een voorsprong gecreëerd op de markt, onder meer omdat Flanders Make ons de kans en steun gaf om onze technologie verder te ontwikkelen”, besluit Koen. Het resultaat? Het volledig actieve ophangingsysteem ACOCAR, een grotere omzet én extra aanwervingen.